XXVII Bialskie Zaduszki Jazzowe

Bialskopodlaskie Stowarzyszenie Jazzowe oraz Klub Muzyczny Verona zapraszają na XXVII Bialskie Zaduszki Jazzowe. Koncert odbędzie się 6 listopada 2013. w Klubie Muzycznym Verona cafe o godz. 20.30. Bilety w cenie 35 zł już są dostępne w Klubie.

Najstarsze cykliczne wydarzenie muzyczne w Białej Podlaskiej. Zapoczątkowane przez nieżyjącą już animatorkę kultury śp. Adę Radzikowską, jeszcze na początku lat 80-tych. W 1987 r. reaktywowane przez bialskiego muzyka jazzowego Jarka Michaluka i do dziś przy jego głównym udziale organizowane. Te cykliczne koncerty zaduszkowe odbywają się od wielu lat w klubie „Verona cafe” i weszły trwale do kalendarza wydarzeń kulturalnych w mieście. Gościło na nich wielu znakomitych wykonawców m.in. Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Piotr Wojtasik, Robert Majewski, Mariusz „Fazi” Mielcarek,Trio Artura Dutkiewicza, Marcin Olak, Danuta Blażejczyk, Ewa Uryga, Jorgos Skolias, Wanda Johnson-USA i wielu innych.

Tegoroczne Zaduszki poświęcone będą niedawno zmarłemu wybitnemu polskiemu gitarzyście śp. Jarosławowi Śmietanie. Wystąpi na nich kwartet znakomitego polskiego trębacza i kompozytora Piotra Schmidta, laureata wielu nagród ogólnopolskich oraz międzynarodowych, który zaprosił do współpracy gwiazdy jazzu ze Stanów Zjednoczonych.

Piotr Schmidt Quartet feat. Walter Smith III
Walter Smith III – saksofon tenorowy/USA/
Piotr Schmidt – trąbka
Jarosław Michaluk – kontrabas
Frank Parker – perkusja/USA/

Piotr Schmidt Quartet feat. Walter Smith III to powiew amerykańskiego świata jazzu najbardziej magicznych dźwięków. Zespół zagra swoje kompozycje, w tym utwory Waltera Smitha Trzeciego. Jest to projekt wyjątkowy, przygotowany specjalnie, jako wyraz zafascynowania ambitną sceną jazzową USA i twórczością takich ludzi jak Walter Smith III, Ambrose Akinmusire, Aaron Parks, Terrance Blanchard, Gerald Clayton, Aaron Goldberg, Marcus Gilmore, Eric Harland czy Kendrick Scott. Projekt ma na celu przeniesienie słuchacza w świat tej muzyki, jednak zaproponowanej we własnej twórczości członków zespołu Piotr Schmidt Quartett feat. Walter Smith III.

Biogramy muzyków projektu Piotr Schmidt Quartet feat. Walter Smith III

Walter Smith Trzeci brał muzykę na serio od najmłodszych lat: „Mój pierwszy gig zagrałem w restauracji McDonald’s w Houston, z jeszcze jednym saksofonistą. Zagrałem solo do ‘Blue Bossa’. Okropne! Ale ludzie klaskali i pomyślałem, że jeśli klaszczą mi za to, to chyba odniosę sukces.”
Walter zaczął grać na saksofonie w wieku siedmiu lat, w swym rodzinnym mieście Houston, w stanie Teksas. W miejskiej artystycznej szkole średniej Smith otrzymał stypendium Clifforda Browna i Stana Getza, fundowane przez IAJE (Międzynarodowe Stowarzyszenie Edukacji Jazzowej) i NFAA (Narodową Fundację dla Młodych Artystów), dalej Nagrodę dla Młodego Talentu NFAA, pełne stypendium do Akademii Muzycznej Berklee, a w końcu medal Studenta Sztuki od Prezydenta Stanów Zjednoczonych. Walter Smith III ukończył Berklee w roku 2003.

Grał na całym świecie na niezliczonych festiwalach. W Stanach Zjednoczonych występował w tak prestiżowych salach jak Carnegie Hall, czy Centrum Kennedy’ego. Grywał i nagrywał z takimi legendami jak Terence Blanchard, Roy Haynes, Christian McBride, Eric Reed, Mulgrew Miller, Joe Lovano, Bob Hurst, Myron Waltden, Walter Beasley, Lewis Nash, Terri Lynne-Carrinton, a poza jazzem Bilal, Destiny’s Child, Lauryn Hill, i inni. Do chwili obecnej Walter nagrał ponad 75 krążków, wydanych na całym świecie.

Walter Smith III zadebiutował jako lider na płycie z marca 2006 roku, wydanej przez wytwórnię Fresh Sound New Talent i nagranej z grupą najlepszych młodych muzyków jazzowych. Jego druga płyta to ‘Live in France’, wydana w październiku 2009 roku i uznana za świetną przez krytyków. Jego ostatni album, ‘III’ z września 2010 roku, dostał się do pierwszej dziesiątki bestsellerów iTunes. Walter obecnie nagrywa dla wytwórni Concord Records.
Oprócz prowadzenia własnego kwintetu, Walter jest też członkiem takich grup jak: Terence Blanchard Quintet, Voyager Band Erica Harlanda, Ambrose Akinmusire Quintet, grupa Christiana Scotta, sekstet Seana Jonesa, Big Bandwagon Jasona Morana, i zespół Christiana McBride’a. Walter Smith III na co dzień mieszka w Los Angeles.

Piotr Schmidt, urodzony w 1985 roku, trębacz. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, Instytutu Jazzu. Gry na trąbce uczył się pod kierunkiem Piotra Wojtasika. Studia ukończył z wyróżnieniem. Obecnie wykładowca Historii Jazzu na AM w Katowicach, oraz w Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej we Wrocławiu, gdzie uczy również trąbki. Piotr Schmidt jest stypendystą University of Louisville, Kentucky, USA 2006, ponadto ma na swoim koncie wiele indywidualnych osiągnięć:

•nagroda indywidualna na „Jazz nad Odrą” 2008
•nagroda indywidualna na „I`st Tarnów Jazz Contest” 2008
•nagroda indywidualna na „Jazz nad Odrą” 2009
•III miejsce na „Zmaganiach Jazzowych” w Szczecinie, 2008
•Grand Prix na „III Novum Jazz Festival” w Łomży, 2010
•nagroda dla Najlepszego Solisty Festiwalu na Getxo Jazz Festival, Hiszpania 2010
•Nagroda Prezydenta Miasta Gliwice za osiągnięcia w dziedzinie kultury (2012)

Nagrody zespołowe Piotra Schmidta z zespołem Wierba & Schmidt Quintet:
•Grand Prix na XXX Międzynarodowym Festiwalu Młodych Zespołów Jazzowych „Jazz Juniors”, Kraków 2006.
•Grand Prix na „I’st Tarnów Jazz Contest”, Tarnów 2008
•Grand Prix na „Krokus Jazz Festival”, Jelenia Góra, 2008
•Grand Prix na „XII Ogólnopolski Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych”, Gdynia 2009
•II miejsce na Hoeilaart Jazz Festival, Belgia 2010 (za World Trio z Nowego Jorku, którego pianista grał trasę z Marcusem Millerem).
•Grand Prix oraz Nagroda Publiczności na Getxo Jazz Festival, Hiszpania 2010,

Dodatkowe osiągnięcia Piotra Schmidta to 5 wydanych autorskich płyt, w tym cztery z zespołem Wierba & Schmidt Quintet oraz jedną z zespołem Piotr Schmidt Electric Group. Wszystkie doceniane przez melomanów i krytyków jazzowych. Piotr Schmidt od trzech lat jest wysoko notowany jako najlepszy trębacz jazzowy roku w ankiecie Jazz Top magazynu Jazz Forum, a ostatnio w tej kategorii zajął miejsce trzecie, tuż za Tomaszem Stańko. Do tej gazety, a także do innych mediów dawał wielokrotnie wywiady w związku ze swoją muzyczną działalnością.

Frank Parker rozpoczął swą przygodę z muzyką w wieku pięciu lat, gdy otrzymał swoją pierwszą perkusję. Talent rozwijał grając z muzykami z sąsiedztwa – urodził się i wychował w mieście Harvey, w stanie Illinois. W szkole uczył się gry na perkusji i fortepianie. W roku 1991 został wybrany jako najlepszy perkusista w programie jazzowym Stowarzyszenia Edukacji Muzycznej stanu Illinois i otrzymał stypendium na Uniwersytet Zachodniego Illinois, który ukończył w roku 1995. Wrócił wtedy w okolice Chicago i zaczął stałą współpracę z kilkoma zespołami.

W 1997 roku został przyjęty do Chicago Jazz Ensemble, gdzie grał z legendarnym Jerry’m Butlerem. Następnie grał z kwartetem Orberta Davisa i grupą Patricii Barber. W 1999 roku dołączył do kwartetu Kurta Ellinga, z którym grał pięć lat i nagrał płytę ‘Man In the Air’, nominowaną do nagrody Grammy.

Frank grał między innymi z takimi sławami, jak Benny Carter, Freddie Hubbard, Jon Faddis, Randy Brecker, Roy Hargrove, Nicholas Payton, Joe Lovano, John Patitucci, Jon Hendricks, Arturo Sandowal, Chris Potter i inni, koncertując po Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Europie, Australii i Azji. Brał udział w takich festiwalach, jak Chicago Jazz Festival, Montreal Jazz Festival, North Sea Jazz Festival, Monterey Jazz Festival i inne.

Frank uczy też perkusji i biznesu muzycznego na Uniwersytecie Benedyktyńskim i Columbia College w Illinois. Frank dzieli swój czas między USA i Europę i obecnie gra z Michałem Urbaniakiem, Marcinem Pospieszalskim, Wojciechem Koniekiewiczem, Marcinem Lamchem czy Ryanem Socashem. Prowadzi też swój własny Frank Parker Quartet.