XI Podlasie Jazz Festival

XI Podlasie Jazz Festival
20-21 października 2012
Biała Podlaska aula AWF ul. Akademicka 2

Organizator: Bialskopodlaskie Stowarzyszenie Jazzowe
Dyrektor Festiwalu: Jarosław Michaluk
Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Biała Podlaska Andrzej Czapski
Sponsor Główny:

Festiwal zrealizowano ze środków finansowych Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, Urzędu Miasta Biała Podlaska oraz sponsorów

Bilety w cenie 40 zł za każdy dzień dostępne w przedsprzedaży:

  • Klub „Verona cafe” ul. Janowska 4/8 tel.83/344-20-20,
  • Hotel „Capitol” ul. Reymonta 3 tel.83/344-23-58,
  • Sklep Muzyczny „Music Audio”ul.Janowska 11 tel.83/342-57-47

Wystąpią:
20.10.12/sobota/ godz.18

  • Chłopcy kontra Basia
  • Janusz Szrom & Zbigniew Wrombel Trio

21.10.12./niedziela/ godz.17

  • Benefis z okazji XXV lecia działalności bialskiego Jazz Trio z gościnnym udziałem: Danuty Błażejczyk, Adama Wendta oraz Małgorzaty Markiewicz – Lora Szafran z zespołem- „Sekrety życia według Leonarda Cohena”

Podlasie Jazz Festival, to obecnie jeden z najważniejszych festiwali jazzowych Polski wschodniej. Nominowany przez ogólnopolski portal internetowy Onet.pl w kategorii Kultura jako najdonioślejsze wydarzenie kulturalne ostatnich 20 lat RP w województwie lubelskim. Od początku zamiarem organizatorów było prezentowanie na nim różnorodności stylistycznych, zapraszanie wybitnych artystów, a także stworzenie możliwości występów młodym, ale już docenionym wykonawcom. Dotychczas na festiwalu wystąpili m.in.: Kevin Mahogany-Nowy Jork, Hiram Bullock-Nowy Jork, Saskia Laroo- Amsterdam, Steve Logan-Nowy Jork, Felton Crews-Chicago, Nippy Noya-Indonezja, Mc Stewlocks –Amsterdam, Apple Tea-Mińsk-Białoruś, Zbigniew Namysłowski, Włodzimierz Nahorny, Tomasz Szukalski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Grażyna Łobaszewska, Krystyna Prońko, Stanisław Sojka, Marek Bałata, Mietek Szcześniak , Kuba Badach, Andrzej Jagodziński, Czesław Bartkowski, Piotr Baron, Krzysztof Scierański, Andrzej Przybielski, Jacek Niedziela, Bernard Maseli ,Karol Szymanowski, Orkiestra Kameralna Filharmonii Lubelskiej, Atom String Quartet , Artur Dutkiewicz, Gaba Kulka, Grzech Piotrowski i in.
Pomysłodawcą oraz twórcą festiwalu jest znany bialski muzyk jazzowy- Jarosław Michaluk- od lat niestrudzony propagator jazzu i bluesa.

Chłopcy kontra Basia to minimalistyczny skład, który za punkt wyjścia obiera sobie polską twórczość tradycyjną. Autorskie teksty powstają w oparciu o archiwalne nagrania oraz zapiski etnografów, tak aby oddawały stylistykę baśni, gawędy czy przyśpiewki. Ludowe fascynacje przejawiają się także w warstwie muzycznej pod postacią oberkowej frazy, surowości pieśni obrzędowej, czy melodyjności ballady. Całość podana jest we współczesnych, jazzujących aranżacjach.

Chłopcy kontra Basia są laureatami Nowej Tradycji 2010, Mikołajków Folkowych 2011 oraz plebiscytu wydawnictwa World Music Network na najlepszy utwór w nurcie world music – „Battle of Bands” 2012. Zespół ma za sobą także udany występ na Open Air Festival w Gdyni.

Obecnie grupa pracuje nad debiutem fonograficznym.

Skład:
Barbara Derlak – śpiew, klarnet, basklarnet, drumla
Marcin Nenko – kontrabas
Tomasz Waldowski – perkusja, futujara

Janusz Szrom & Zbigniew Wrombel Trio – Śpiewnik
JANUSZ SZROM – wokalista jazzowy

Jazzowy Wokalista Roku wg. plebiscytu miesięcznika „Jazz Forum” w latach 2009, 2010 i 2011. Kompozytor, aranżer, pedagog, doktor sztuki muzycznej. Za początek swojej profesjonalnej działalności na scenie muzycznej przyjmuje rok 1994, w którym zajął II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. W kolejnym roku otrzymał jedno z najważniejszych wyróżnień dla młodego artysty – nagrodę publiczności „Klucz do kariery” na festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa 95. W tym samym roku ukończył z wyróżnieniem edukację na Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.

Jako jeden z bardzo niewielu polskich wokalistów jazzowych ściśle trzyma się wytyczonej sobie przed laty jazzowej ścieżki, nagrywając i koncertując z muzykami stanowiącymi trzon polskiej sceny muzycznej: Ewa Bem, Krystyna Prońko, Irena Kwiatkowska, Andrzej Jagodziński, Włodzimierz Nahorny, Wojciech Młynarski, Bogdan Hołownia, Jacek Meira (Niedziela), Zbigniew Wrombel. Jego głos usłyszeć można na ponad trzydziestu płytach CD.
W 2008 roku Janusz Szrom został wybrany przez legendarnego Michela Legranda do wspólnego występu podczas jubileuszowego 50 festiwalu Jazz Jamboree.
Jest autorem projektu muzycznego „Straszni Panowie Trzej”, pierwszego jazzowego opracowania piosenek Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory. Dwa spośród jego albumów otrzymały status „Złotej Płyty”: „Straszni Panowie Trzej” oraz „Pogadaj ze mną” (oba w 2009 roku). Obecnie członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.

ZBIGNIEW WROMBEL

Muzyk – instrumentalista, kompozytor i aranżer. Gra na kontrabasie i gitarach basowych.
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie kontrabasu. Od wielu lat zalicza się do czołówki muzyków jazzowych w Polsce. Grał w takich zespołach jak String Connection, Walk Away, Air Condition Zbigniewa Namysłowskiwego, Vintage Band Spirituals and Gospel Singers, Classic Jazz Quartet i wielu innych. Współpracuje też między innymi z takimi muzykami jak Jan Ptaszyn Wróblewski, Krzesimir Dębski, Henryk Miśkiewicz, Jarek Śmietana, Tomasz Szukalski, Jan Jarczyk, Artur Dutkiewicz, Adam Wendt, Piotr Baron, Grzegorz Nagórski, Maciej Sikała, Wiesław Prządka, Wojtek Mrozek, Janusz Strobel Maciej Strzelczyk oraz wokalistkami: Haliną Zimmermann i Justyną Szafran. Brał też udział w wielu festiwalach jazzowych, a także w międzynarodowych projektach jazzowych z udziałem takich artystów jak Keith Dunn, Eb Davies, Jean-Paul Bourelly.
Współpraca na innych „frontach muzycznych” obejmuje różne formacje artystyczne takie jak na przykład orkiestry Zbigniewa Górnego, Wiesława Pieregorólki, Alex Band, Kukla Band. Grał też w legendarnym zespole „Marek & Vacek”.
Zbigniew Wrombel jest basistą uniwersalnym grającym na różnych instrumentach basowych: gitarach cztero-, pięcio- i sześciostrunowych, progowych i bezprogowych oraz na kontrabasie akustycznym i elektrycznym. Jego wszechstronne zainteresowania muzyczne sprawiają, że porusza się swobodnie i chętnie po różnych obszarach stylistycznych. Preferuje nowoczesny jazz akustyczny i elektryczny zabarwiony odcieniami rhythmn bluesa, funku i muzyki latynoskiej. Prowadzi swoje własne zespoły jazzowe, najczęściej tria i kwartety. Lubi też pracę w studiach nagraniowych, gdzie jest chętnie zapraszany, nie tylko przez muzyków jazzowych.
Jako muzyk studyjny nagrał wiele sesji z różnymi artystami. Lista artystów jest długa i zawiera także wokalistów muzyki pop takich jak Zbigniew Wodecki, Andrzej Zaucha, Ryszard Rynkowski, grupa Vox, Eleni, Krystyna Prońko, Grażyna Łobaszewska, Piotr Schulz, Gabriel Fleszar, Andrzej Cierniewski.
Obok działalności koncertowej i studyjnej Zbigniew Wrombel często angażuje się w pracę dydaktyczną, prowadząc zajęcia na warsztatach muzycznych i jazzowych między innymi w Chodzieży, Puławach, Pułtusku.

PIOTR WROMBEL

Pianista, kompozytor oraz aranżer o wszechstronnych zainteresowaniach muzycznych. Oprócz fortepianu gra także na instrumentach klawiszowych. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu Wojciecha Niedzieli w 2002 roku. Należy do grona nowoczesnych muzyków jazzowych.
Uczestnik festiwali i konkursów jazzowych takich jak Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Konkurs Improwizacji Jazzowej, laureat XXV Pomorskiej Jesieni Jazzowej w 1999 roku w Sextecie Jerzego Małka uhonorowanym przez publiczność nagrodą „Klucz do kariery”, a także zdobywca nagrody dla najlepszego instrumentalisty podczas III Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowo-Bluesowych w roku 2000 w Gdyni.
Bierze udział w wielu projektach jazzowych o zróżnicowanym charakterze współpracując z takimi artystami jak między innymi Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Jarek Śmietana, Wojciech Mrozek, Piotr Baron, Krzysztof Przybyłowicz, Piotr Biskupski, Adam Czerwiński, Zbigniew Lewandowski, Krzysztof Zawadzki, Mike Russel i Krzesimir Dębski.
Jest także aktywny na scenie muzyki gospel i pop. Do grona wokalistek i wokalistów z którymi występuje zaliczają się Edyta Górniak, Ewa Uryga, Kasia Cerekwicka, Tatiana Okupnik, Marysia Sadowska, Kasia Klich, Krzysztof Kiljański, Janusz Szrom i inni.
Gra także w big-bandach jazzowych Zbigniewa Namysłowskiego i Jerzego Szymaniuka oraz orkiestrach rozrywkowych takich jak Kukla Band, Alex Band i Orkiestra Tomka Szymusia.
Od 2008 r. prowadzi działalność pedagogiczną nauczając fortepianu jazzowego na Uniwersytecie Lubelskim im. Marii Curie Skłodowskiej oraz w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina i Policealnym Studium Jazzowym przy ulicy Bednarskiej w Warszawie.
Od kilku lat bierze udział w Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Chodzieży kierując sekcją rytmiczną akompaniującą wokalistom jazzowym w klasie Janusza Szroma.

KRZYSZTOF SZMAŃDA

Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 roku. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskinea, Ndugu Chanclera, Erika Forrestera i Johna Claytona.
Jest współzałożycielem poznańskiej formacji – Soundcheck, która w październiku 2004 roku zwyciężyła
w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 roku zdobyła Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Szmańda został tam wyróżniony indywidualnie przez jury festiwalu. W listopadzie tego samego roku Soundcheck zdobył drugą nagrodę w konkursie Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze oraz Klucz Do Kariery podczas Jesieni Jazzowej – Gorzów Jazz Celebration.
Krzysztof Szmańda współpracuje z Big Bandem klubu Tygmont w Warszawie, prowadzonym przez Zbigniewa Namysłowskiego, ponadto z zespołami Kuby Stankiewicza i Ingi Lewandowskiej, Mariusza Bogdanowicza, Zbigniewa Wrombla, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa i Trifonidis Orchestra.
Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 – trzecią nagrodę na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. Na festiwalu w Jeleniej Górze Szmańda otrzymał nagrodę specjalną.
Krzysztof Szmańda zatrudniony jest na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, współpracuje też z orkiestrami Filharmonii Narodowej oraz Sinfonia Varsovia.
„Śpiewnik”

  • to album zawierający zbiór najpiękniejszych polskich piosenek.
    Inspiracją do powstania programu stały się niezapomniane przeboje polskiej muzyki rozrywkowej z lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
    Wśród wybranych i opracowanych przez nas piosenek znajdują się takie tytuły jak „Wspomnienie”, „Płonąca stodoła” z repertuaru Czesława Niemena, „Byłaś serca biciem” z repertuaru Andrzeja Zauchy, „Historia jednej znajomości” z repertuaru „Czerwonych Gitar”, „Kiedy byłem małym chłopcem” z repertuaru Tadeusza Nalepy i inne.

W naszym projekcie muzycznym sięgnęliśmy też do bogatych zasobów polskiej muzyki filmowej, przypominając takie piosenki, jak „Tylko wróć” z kultowego serialu Jerzego Gruzy pt. „Wojna domowa”, kołysanka z filmu Romana Polańskiego „Rosemary`s Baby”, czy „Uciekaj moje serce” z filmu Radosława Piwowarskiego pt. „Jan Serce”.
Wszystkie utwory, zamieszczone na płycie „Śpiewnik” należą do klasyki polskiej muzyki rozrywkowej, jednak w naszych autorskich aranżacjach na nowo zabrzmiały w konwencji jazzowej.
Ideą programu jest zaproponowanie słuchaczowi własnych wersji znanych polskich piosenek, pod ich wspólnym, jazzowym mianownikiem. Przedstawione nowe interpretacje są świeże i niekonwencjonalne, do czego przyczynili się wchodzący w skład zespołu artyści.

Jazz Trio- / Jarosław Michaluk-kontrabas, Bogusław Kutnik- piano, Radosław Żyła- perkusja/ Sebastian Urban-perkusja/ to jeden z najdłużej nieprzerwanie działających zespołów jazzowych Polski wschodniej. Grupa powstała w 1987 r. w Białej Podlaskiej z inicjatywy dwóch muzyków basisty Jarosława Michaluka i pianisty Boguslawa Kutnika. Przez wiele lat ze względu na brak jazzującego perkusisty zespół wspomagał się perkusją automatyczną. W takim też składzie wystąpił podczas Ogólnopolskiego Konkursu „Jazz Juniors” w Krakowie, gdzie otrzymał II nagrodę i o dziwo…grając z automatem perkusyjnym został uznany najbardziej swingującym zespołem konkursu. W ciągu 25 letniej działalności Jazz Trio zagrało setki koncertów. Współpracowało z wieloma znanymi artystami polskiej sceny jazzowej i estrady m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tomaszem Szukalskim, Piotrem Wojtasikiem, Maciejem Strzelczykiem, Michałem Kulentym, Adamem Wendtem, Karolem Szymanowskim, Ewą Uryga, Danutą Błażejczyk, Natalią Niemen, Jorgosem Skoliasem.. Zespół ma na swym koncie nagrane dwie płyty w tym jedną z nestorem polskiego jazzu Janem Ptaszynem Wróblewskim. Kolejna 3 płyta będzie miała premierę podczas XI Podlasie Jazz Festival. Na festiwalu będzie także wręczona Nagroda Kultury, przyznana Jazz Trio przez Prezydenta Miasta Biała Podlaska.

Lora Szafran- to jeden z najciekawszych głosów polskiej sceny jazzowej i zarazem niespokojny duch, któremu zawsze mało nowych artystycznych wyzwań. Absolwentka Akademii Muzycznej W Katowicach Wydz. Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Współpracowała m.in. z formacjami Walk Away, New Presentation i Swing Orchestra Cracow oraz zespołami Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Włodzimierza Nahornego, a u boku Mieczysława Szcześniaka czy w ramach tria Big Stars flirtowała z ambitnym popem. Śpiewała Chopina (w 1994 roku, kiedy nie było to ani takie modne, ani tak opłacalne jak dzisiaj), piosenki Wasowskiego i Przybory (z Januszem Muniakiem) oraz wiersze Jarosława Iwaszkiewicza (z Włodkiem Pawlikiem). Podbijała serca i zdobywała nagrody od Opola i Sopotu po Los Angeles. Tym razem umiłowanie muzycznych przygód rzuciło ją w objęcia Leonarda Cohena… „Dlaczego nie? Czemu nie pokazać go na nowo? Jestem babą, mam inne podejście do śpiewania, korzystamy z innego instrumentarium, więc to na pewno inaczej zabrzmi” – odpowiada Lora Szafran, pytana o powody powstania „Sekretów życia według Leonarda Cohena”. Albumu, który choć brzmi nowocześnie, w pewnym sensie pozwolił jej na sentymentalną wyprawę w przeszłość. – „Jestem przedstawicielką pokolenia, które poznało go w liceum – spotykaliśmy się w Krośnie, świeczka, winko rumuńskie albo węgierskie, i słuchaliśmy Cohena lub Grechuty…” Wybór utworów był trudny – bo dorobek Leonarda Cohena bogaty – i łatwy zarazem, bo wokalistka sięgnęła głównie po evergreeny. Na płycie nie zabrakło więc „Hallelujah”, „Who By Fire”, „Suzanne”, „Dance Me To The End Of Love”, czy „In My Secret Life”, oczywiście w wersjach polskojęzycznych, w większości przekładach nieodżałowanego Macieja Zembatego. Opracowaniem klasycznych hymnów śpiewającego poety zza oceanu w nowych, odważnych wersjach, zajął się natomiast Miłosz Wośko, pianista, aranżer, kompozytor i producent, znany dotąd ze współpracy m.in. ze Smolikiem, Marylą Rodowicz, Afro Kolektyw i Bisquit. Nie tylko zadbał o brawurowe aranżacje zdawałoby się pomnikowych kompozycji, ale też sprowadził do studia wielu znakomitych muzyków, w tym orkiestrę Sinfonia Viva, gitarzystę Michała Szturomskiego, perkusistę Sebastiana Frankiewicza i basistę Macieja Szczycińskiego. Rezultat? Płyta, która – jak twierdzi Lora – na pewno nie jest jazzowa, za to ponad wszelką wątpliwość szczera. Wierna oryginałom, ale zarazem ukazująca te piosenki w zupełnie nowym świecie. Nie mieliście pojęcia, że twórczość Leonarda Cohena kryje jeszcze takie sekrety…

„Sekrety życia według Leonarda Cohena”
Festiwale i nagrody: 1981 – OMPP Toruń – Złota Dziesiątka, 1987 – 1990 – tytuł najlepszej wokalistki jazzowej w plebiscycie czytelników tygodnika Jazz Forum, 1989 – nagroda Programu 3 Polskiego Radia im. Mateusza Święcickiego za osiągnięcia w wokalistyce, 1988 – Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu – nagroda dziennikarzy, 1990 – Międzynarodowy Festiwal Piosenki – Sopot – Bursztynowy Słowik oraz Grand Prix, 1991 – Festiwal Intertalent – Bregenz ( Austria) – III nagroda, 1991 – Festiwal FIDOF Los Angeles, 1991 – Festiwal Piosenki w Cesme im. Yunusa Emre (Turcja) – Grand Prix, 2006 – Festiwal Jedynki Sopot 2006 – III nagroda. Koncertowała w całej Polsce, a także: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Węgry, Szwecja, Rosja, Ukraina, Dania, Czechy, Włochy, Rosja, Izrael, USA.