X międzynarodowy Podlasie Jazz Festival 22-23 października 2011r.

X MIĘDZYNARODOWY PODLASIE JAZZ FESTIVAL 22-23 października 2011r.
Biała Podlaska aula AWF ul. Akademicka 2
www.podlasiejazzfestival.prv.pl

Organizator:
Bialskopodlaskie Stowarzyszenie Jazzowe
Dyrektor Festiwalu:
Jarosław Michaluk
Patronat Honorowy:
Prezydent Miasta Biała Podlaska Pan Andrzej Czapski
Sponsor Główny Festiwalu:
Hotel „Capitol” Pana Wojciecha Romaniuka

Festiwal zrealizowano ze środków finansowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, Urzędu Miasta Biała Podlaska, Starostwa Powiatowego w Białej Podlaskiej oraz sponsorów.

Bilety w cenie 40 zł za każdy dzień, dostępne w przedsprzedaży:
Klub Muzyczny „Verona Cafe” ul . Janowska 4/8 tel. 83344 20 20
Hotel „Capitol” ul. Reymonta 3 tel.83344 23 58
Osiedlowy Klub Kultury ”Eureka”ul.Orzechowa 34 tel.83343 62 91
Sklep Muzyczny „Music Audio” ul . Janowska 11 tel.83342 57 47

Wystąpią:

22.10.godz.18

Jan Ptaszyn Wróblewski & Jarek Michaluk Trio
/Jan Ptaszyn Wróblewski-saksofon tenorowy, Piotr Wrombel-piano, Jarek Michaluk-kontrabas, Kacper Popek -perkusja,

Atom String Quartet /jedyny w Polsce kwartet smyczkowy grający jazz na światowym poziomie/
/Dawid Lubowicz-skrzypce, Mateusz Smoczyński- skrzypce, Michał Zaborski- altówka, Krzysztof Lenczowski- wiolonczela/

Marek Bałata & Krzysztof Ścierański
/Marek Bałata-śpiew, Krzysztof Ścierański- gitara basowa/

23.10.godz.17

Grzech Piotrowski Quartet- Archipelago/Poland/Holand//promocja nowej płyty/
/Grzech Piotrowski-saksofony, Bram Stadhouders-gitara, Michał Barański-kontrabas,git.basowa, Onno Govaert-perkusja/

Grażyna Łobaszewska z zespołem Ajagore /koncert pamięci Czesława Niemena/
/Grażyna Łobaszewska-śpiew, Sławomir Kornas-gitara basowa, śpiew, Maciej Kortas- gitary, Michał Szczeblewski- instr.perkusyjne

Zbigniew Namysłowski Quintet
/Zbigniew Namysłowski-saksofony, Sławek Jaskułke-fortepian, Michał Barański- kontrabas, Grzegorz Grzyb- perkusja, Jacek Namysłowski-puzon

Festiwalowi będzie towarzyszyła wystawa fotografii oraz pokaz multimedialny wybranych fragmentów koncertów z minionych edycji festiwalu.

Podlasie Jazz Festival, to obecnie jeden z najważniejszych festiwali jazzowych Polski wschodniej. Nominowany przez ogólnopolski portal internetowy onet.pl w kategorii Kultura jako najdonioślejsze wydarzenie kulturalne ostatnich 20 lat RP w województwie lubelskim. Od początku zamiarem organizatorów było prezentowanie na nim różnorodności stylistycznych, zapraszanie wybitnych artystów, a także stworzenie możliwości występów młodym, ale już docenionym wykonawcom. Dotychczas na festiwalu wystąpili m.in.: Kevin Mahogany-Nowy Jork, Hiram Bullock-Nowy Jork, Saskia Laroo- Amsterdam, Steve Logan-Nowy Jork, Felton Crews-Chicago, Nippy Noya-Indonezja, Mc Stewlocks –Amsterdam, Apple Tea-Mińsk-Białoruś, Włodzimierz Nahorny, Tomasz Szukalski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Stanisław Sojka, Janusz Yanina Iwański, Krystyna Prońko, Andrzej Jagodziński, Czesław Bartkowski, Piotr Baron, Jacek Niedziela, Kazimierz Jonkisz, Andrzej Przybielski, Bracia Majewscy, Krzysztof Zawadzki, Adam Wendt, Ewa Uryga, Artur Dutkiewicz, Anthimos Apostolis, Jorgos Skolias, Mietek Szcześniak, Kuba Stankiewicz, Michał Tokaj, Gaba Kulka, Kuba Badach, Bernard Maseli, Karol Szymanowski , Marcin Pospieszalski, Beata Przybytek, Krzysia Górniak, i in.

Pomysłodawcą oraz twórcą festiwalu jest znany bialski muzyk jazzowy- Jarosław Michaluk, od lat niestrudzony propagator jazzu i bluesa.

Jan Ptaszyn Wróblewski & Jarek Michaluk Trio

/Jan Ptaszyn Wróblewski-saksofon tenorowy, Piotr Wrombel –piano, Jarek Michaluk- kontrabas, Kacper Popek- perkusja ,

Pomysł zaproszenia i gościnnego występu legendy polskiego jazzu Jana Ptaszyna Wróblewskiego zrodził się w głowie gospodarza festiwalu Jarka Michaluka, który na tę okazję jubileuszowej edycji festiwalu po raz pierwszy w swojej działalności powołał trio pod własnym szyldem. Nie jest to pierwsza współpraca Jarka z nestorem polskiego jazzu. Wcześniejsze koncerty zaowocowały nagraniem wspólnej płyty.

Jan Ptaszyn Wróblewski- saksofonista, kompozytor, aranżer, dziennikarz,autor programów radiowych i telewizyjnych. Odznaczony m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Obywatel Honorowy m. Kalisza i m. Zamościa. Za profesjonalny debiut na jazzowej scenie uważa występ na I-szym Festiwalu Jazzowym w Sopocie 1956 z legendarnym Sekstetem Komedy. Pozostał w tym zespole do końca jego istnienia, tj. do końca 1957-go roku grając na klarnecie i barytonie a od jesieni 57 już niemal wyłącznie na tenorze.

Sekstet Komedy, którego sopocki debiut uznany został za wydarzenie, koncertował w całej Polsce, powtórzył sukces na II Sopockim Festiwalu.. Nagrał muzykę do pierwszego filmu (krótkometrażowego) Romana
Polańskiego „Dwaj ludzie z szafa”. Realizuje też wspólnie z „Melomanami” dokumentalny film krótkometrażowy „Rozmowy jazzowe”. Dla Sekstetu Komedy Ptaszyn pisze swoje pierwsze kompozycje.

Za punkt przełomowy w karierze Jana Wróblewskiego uważa się przesłuchanie przeprowadzone latem 1958 przez George Weina (amerykańskiego promotora jazzu), w wyniku którego został on zaangażowany do orkiestry International Newport Band i jako pierwszy polski jazzman oraz jedyny z krajów zza tzw. żelaznej kurtyny wystąpił na festiwalu jazzowym w Newport (USA). Gościnnie z zespołem występuje Louis Armstrong. Występ tej grupy został zarejestrowany w filmie Jazz on Summer`s Day. Po tym koncercie koncertował w wielu miastach Stanów Zjednoczonych, a następnie w Europie, Indiach, Afryce i Azji. Współpraca z Willisem Conoverem (popularyzatorem Jazzu w Radio Music USA) zaowocowała powstaniem audycji 3 kwadranse jazzu, którą prowadzi nieprzerwanie od 1970 r. Obecnie Jana Pataszyna Wróblewskiego możemy usłyszeć m.in. w jego kwartecie z braćmi Niedzielami i Marcinem Jahrem

Atom String Quartet

Dawid Lubowicz – skrzypce / Mateusz Smoczyński – skrzypce / Michał Zaborski – altówka / Krzysztof Lenczowski – wiolonczela

Atom String Quartet jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz na światowym poziomie. Ten fenomenalny kwartet jest największym objawieniem ostatnich miesięcy na polskiej scenie jazzowej.Występują tu muzycy, którzy na co dzień prowadzą własne zespoły oraz współpracują z najlepszymi polskimi artystami. Atom String Quartet wykonuje głównie własne kompozycje, które dzięki zastosowaniu tak nietypowej dla muzyki jazzowej obsady wykonawczej, brzmią bardzo nowocześnie i oryginalnie.Obsypani ostatnio wieloma znaczącymi nagrodami, m.in.Grand Prix Jazz Melomani.

Marek Bałata & Krzysztof Ścierański

Marek Bałata-śpiew, Krzyszto Ścierański-gitara basowa

Marek Bałata – najwybitniejszy polski wokalista jazzowy. Specjalizuje się w improwizacjach scatem, tworząc instrumentalne brzmienia od tenora do falsetowego sopranu. Wykonuje głównie swoje oryginalne kompozycje. Jego rozległy repertuar zawiera również standardy, transkrypcje utworów F.Chopina, piosenki Z.Koniecznego, K.Komedy, W.Młynarskiego, A.Waligórskiego i A.Osieckiej, które łączy jazzowa interpretacja.
Występował w musicalowej adaptacji powieści I.B.Singera „SZTUKMISTRZ Z LUBLINA” Jana Szurmieja w Teatrze Muzycznym i Rampa w Warszawie, NIemczech, Austrii oraz adaptacji „KRWAWE GODY” (F.G.Lorca) w Teatrze
Polskim we Wrocławiu.
Jako artysta grafik, prezentuje swoje własne rysunki na spektaklach multimedialnych , łączących śpiewanie, projekcję video, poezję, taniec i rysowanie.
Na codzień występuje z własnym Quintetem, w skład którego wchodzą najlepsi muzycy polscy. W 1996 założył oryginalny międzynarodowy zespół „CANTABILE IN JAZZ” w którym występowali wokaliści: Urszula Dudziak, Michele Hendricks (USA), Judy Niemack (USA), oraz basiści m.in.: Mariusz Bogdanowicz, Anthony Jackson (USA), Adam Skrzypek.
Inny projekt to TRILOGY czyli Art Lande(USA), Günter Wehinger(A) i Marek Bałata (PL). Firma GOWI wydała CD Live „TRILOGY” a zespół odbył w 1999r. trasę koncertową po USA (California, Colorado) z gościnnym udziałem Paula McCandlessa w klubie Yoshi`s. Wyprodukował adaptację MISA CRIOLLA Ariela Ramireza z nową aranżacją Tadeusza Leśniaka. W 2003 wystąpił w gorąco przyjętym Oratorium „Woła nas Pan ” Ernesta Brylla i Włodzimierza Korcza z okazji 25-lecia pontyfikatu Jan Pawła II w Orchestra Hall w Chicago a następnie w Toronto. Ponownie zawitał w Toronto w 2005 w Roy Thomson Hall z Oratorium Miłosierdzie Boże oraz w Chicago w 2007.

Krzysztof Ścierański jest od dwudziestu lat najlepszym polskim basistą, co potwierdza doroczny ranking miesięcznika Jazz Forum. Króluje tam, w swojej kategorii, chyba od zawsze. Jego solowe koncerty to dawka niesamowitej energii, ciepła, wrażliwości, właściwie poezji basowej. Dla każdego, kto choć raz był świadkiem jego występu, świat nigdy nie
będzie już wyglądał jak przedtem. Urzeka osobowością i szczerością .
Trudno powiedzieć, że gra – on maluje swoje utwory. To określenie doskonale oddaje klimat i subtelną jakość doznań z tym związanych. Jako kompozytor, ma umiejętność ciągłego przetwarzania swojej muzyki, przez co jest ona ciągle żywa, zaskakująca oryginalnością.
Część kompozycji Ścierańskiego stała się kanonami naszej muzyki
rozrywkowej. „Jak ołów” oraz „Brzydcy” (to przeboje wyśpiewane przez Grażynę Łobaszewską). Również w repertuarze Ewy Bem znalazła się jego kompozycja „Pomidory”.
Marek Bałata, Kuba Badach, Agnieszka Hekiert – to kolejni wokaliści goszczący na jego płytach. Krzysztof jest niekwestionowanym autorytetem dla wielu, nie tylko polskich, muzyków a zwłaszcza basistów. Techniki, które wprowadził w grze na basie elektrycznym, budzą podziw
i inspirują do ćwiczeń i poszukiwań.
Jako pierwszy w naszym kraju zaczął koncertować solo.
Przy pomocy elektroniki, wcześniej prostych urządzeń a w tej chwili zawansowanej techniki w systemie MIDI, tworzy dźwięki niepodobne do niczego znanego wcześniej.
Jego utwory wiążą wiele różnych stylów, choć muzyk ten jest określany mianem jazzmana.
Oczywiście jest i jazz ale nie tylko. Kompilacja muzyki funk z rytmami Południowej Afryki, sala, rythmnblues. Do tego należy dodać, że utwory grane przez Krzyśka na koncertach są niepowtarzalne, gdyż mimo zachowania formy, zmieniają się w zależności od tego w jakim miejscu gra i dla jakiej publiczności.

Grzech Piotrowski Quartet Archipelago/Poland/Holand/

Skład :
Grzech Piotrowski-sax
Bram Stadhouders-git
Michał Barański-bass
Onno Govaert-dr

Grzech Piotrowski-to bez wątpienia jedna z najciekawszych indywidualności w polskim świecie muzycznym. Postać, którą trudno zamknąć w konkretne ramy, bo jest równocześnie saxofonistą, producentem muzycznym , aranżerem i wydawcą (Alchemik Studio).Zdobywca serc i nagród, twórca płodny i niepokorny, okrzyknięty nadzieją polskiego jazzu. Balansujący na krawędzi jazzu, folkloru, new impresjonizmu, muzyki filmowej, nu-jazzu i emotronic. Jego otwarta sceniczna osobowość sprawia, że koncerty przyciągają ludzi a muzyka trafia bezpośrednio do ich wnętrza.Cechą Grzechowych formacji jest to, że emanują energią, liryką, nostalgią, muzyczną przenośnią i zadumą. Jedocześnie są pełne humoru i muzycznego dystansu. Artysta mocno podkreśla, że jego muzyka jest głęboko zakorzeniona w polskiej tradycji, wschodnim i bałkańskim folklorze oraz klasyce.

W 1997 r. wraz z Robertem Lutym i Marcinem Murawskim założył zespół Alchemik, który momentalnie stał się objawieniem na polskiej scenie jazzowej. Efektem tej współpracy były koncerty w całej Europie i liczne nagrody na festiwalach jazzowych w Polsce (Jazz nad Odrą-Grand Prix, Jazz Juniors w Krakowie, Pomorska Jesień Jazzowa-Grand Prix) oraz najważniejsza – Grand Prix na festiwalu Jazz Hoeilaart 1997 r. w Belgii. Zespół wydał kolejno trzy albumy : Acoustic Jazz Sextet (1998), Sfera szeptów (2001), Dracula in Bucharest (2004) .

W 2007 roku artysta zdobył Grand Prix na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie za muzykę do sztuki Saksofon basowy Skvoreckiego. Nagroda ta podsumowała kilkuletnią współpracę Piotrowskiego z Teatrem Polskiego Radia. Przełom roku 2009-2010 przyniósł dla artysty nowe wyzwania w postaci udziału Grzecha w kilku europejskich projektach.

Grażyna Łobaszewska & Ajagore

/Grażyna Łobaszewska-śpiew, Sławomir Kornas-gitara basowa, śpiew, Maciej Kortas- gitary, Michał Szczeblewski- instr.perkusyjne

Artystka jest rodowitą gdańszczanką i właśnie w tym mieście stawiała swe pierwsze muzyczne kroki. Tutaj ukończyła szkołę muzyczną w klasie fortepianu ,a w latach 1970-72 była słuchaczką Studia Piosenki PR i TV prowadzonego przez Renatę Gleinert.

Po raz pierwszy muzyczny świat usłyszał o Grażynie w 1971 roku na FPR w Zielonej Górze. Rok później artystka przeniosła się do Poznania, który na kilka lat stał się jej „drugim domem”. Od tego momentu kariera wokalistki potoczy się błyskawicznie. Nie mogło być inaczej, bo jak mówi Krzysztof Ścierański, basista i kompozytor, Grażyna to „najczarniejsza z białych kobiet”. Krytycy zaś bez wahania porównują wokalistkę z Arethą Franklin czy Billie Holiday.

Publiczność zachwycają nie tylko wykonania piosenek napisanych specjalnie dla Grażyny przez najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki rozrywkowej, ale także jej własne interpretacje standardów jazzowych, gospel jak również niezwykle osobiste wersje kolęd i pastorałek z całego świata

Od 2008 r. regularnie towarzyszy Grażynie tczewska formacja AJAGORE w składzie: Sławomir Kornas (bas, śpiew), Maciej Kortas (gitary) oraz Michał Szczeblewski (perkusja). Owocem tej współpracy jest niezliczona ilość koncertów oraz najnowsze wydawnictwo poświęcone pamięci Czesława Niemena pod tytułem „Dziwny jest.”

Zbigniew Namysłowski Quintet

/Zbigniew Namysłowski-saksofony, Sławek Jaskułke-fortepian, Michał Barański- kontrabas, Grzegorz Grzyb- perkusja, Jacek Namysłowski-puzon/

Zbigniew Namysłowski –Jeden z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych w historii polskiego jazzu. Multiinstrumentalista, kompozytor, aranżer.

Naukę gry na fortepianie, a później na wiolonczeli pobierał w szkołach muzycznych Krakowa i Warszawy. I właśnie wiolonczela była pierwszym instrumentem, na którym wystartował jako jazzman. Było to w 1957 r. w Klubie Studenckim Hybrydy i później na Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie. Początkowo fascynował go jazz tradycyjny a puzon (wiolonczela poszła w odstawkę) był instrumentem, na którym grał w znanych polskich zespołach dixielandowych. Był liderem Modern Dixielanders.

Potem odkrył jazz nowoczesny i rozpoczął karierę saksofonisty. Liczne koncerty na festiwalach i trasach we wszystkich krajach Europy, oraz, USA w 1962, 1978, 1987 Kanada, Indie, Australia, Nowa Zelandia, Izrael 1992 and 2002, Kuba, Meksyk 1989 i 1999, Brazylia, Kuwait,Szwecja, Austria w 2002Israel, oraz South Africa 2003.

Około 30 płyt autorskich. Wiele z nich wydanych za granicą. W Anglii „Lola” – pierwsza polska płyta wydana poza granicami kraju, „Song Of The Pterodactil” ze słynnym Tonym Williamsem (Miles Davis Quintet) na bębnach, we Włoszech „1,2,3,4…”, w Niemczech „Jasmin Lady”, „Live In Balver Hoehle”, w USA „Namyslovski” i „Air Condition”.

Płyty takie jak „Winobranie”, „Kuyaviak Goes Funky”, stały się w Polsce super przebojami jazzowymi, oraz zostały uznane Płytami Wszechczasów w Polskim jazzie.

Jest kompozytorem wielu utworów inspirowanych folklorem. „Piątawka”, „Siódmawka”, „Zabłąkana Owiecka”, „1.2.3.4…”, „W to Mi Graj”, „Bop-Berek”, to niektóre z nich. Z najbardziej znanych kompozycji to: „Der Schmalz Tango”, „Jasmin Lady”, „Double Trouble Blues”, „Western Ballad”, „Quiet Afternoon”, „Sprzedaj mnie Wiatrowi”.